20 dagar kvar

Vecka 38: 17 feb - 23 feb 2010


Kroppen:
Nu närmar sig förlossningen med stormsteg. Se till att du vet var din partner befinner sig och att du lätt kan få kontakt.
När barnets huvud har ställt in sig brukar det bli lite lättare för den blivande mamman att andas och äta igen eftersom det blir lite mer plats upptill i magen. Allt fler känner förvärkar. Det som skiljer förvärkar från sammandragningar är att värkarna oftare gör ont. Först blir magen hård, precis som tidigare, men efteråt kan en molande känsla finnas kvar. Smärtan sitter långt ner i magen eller ländryggen och påminner om mensvärk. Långt ifrån alla får dock någon förvarning om att förlossningen är på gång. När du väntar ditt första barn är det vanligast att barnet kommer efter beräknat datum. Är du omföderska föder du statistiskt sett nästa barn två till tre dagar tidigare.
 
Barnet: Nu är barnet helt fullgånget och navelsträngen är cirka 50 cm lång.

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Ja, min partner befinner sig oftast i TV-soffan nu för tiden så den delen är jag lugn över, att jag lätt kan få kontakt med honom blir svårare... ;)
Knytet har nog inte sjunkit så mycket ännu och kommer kanske inte göra det heller. Förvärkar har jag haft till och från. Bl.a. nu senast på jobbet i måndagskväll. Igår kom det ett par också. De lägger sig efter ett tag om jag blundar och andas lugnt.
Har lyckats fått tillbaka förkylningen, eller så är det en annan. Täppt och seg är jag, annars har det börjat bli bättre.
Ska till barnmorskan på kontroll imorgon och in till stan på ultraljud på fredag för att kolla tillväxten. Hoppas jag slipper bli igångsatt!

Vi har i alla fall tvättat upp alla sängkläder och tumlat så igår kväll bäddade älsklingen i spjälsängen. Då vi var och handlade så var det bra pris på blöjor, insåg att det är lika bra att köpa lite. Blev även amningsinlägg, tvättlappar och baby-tvål. Köpte även en förpackning dextrosol fast jag tycker dom är fruktansvärda.

Vi åkte till mina svärföräldrar igår och bjöd på fika, jag snodde ihop några semelbullar då jag kom hem istället för att köpa färdiga så vi tog med upp. Älsklingen verkar nu efter några dagars apati har fått sprutt i baken och har börjat få ordning på alla måsten. Bilbytet börjar klarna och underbare svärfar har idag tagit den till stan för byte av ruta. Den är även tvättad och redo.

Börjat sno ihop en BBväska så smått.

Beställde lite småkläder igår från hm som förhoppningvis kommer snart.

Skapelsen som jag nu fått hjälp med ska jag försöka sticka klart snart på egen hand och hoppas på det bästa.

En stooor beställning skickades igår till fuji-film. Kommer bli ett bra tidsfördriv om vi går över tiden. Sortera kort från 2005 och fram till idag och sätta i album.

Har alltså imorgon kvar att jobba denna vecka som vanligt och hoppas verkligen jag kommer klara det, men det får morgondagen visa.
Nu ska jag fortsätta med lite förberedande jobb inför min frånvaro.
Ikväll ska vi till svärföräldrarna på middag, mums!!

Här är lite roliga gamla kort jag hittat:

                               Vilka minnen!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0