Bio i höstrusket

Vi beslutade oss efter dages frukost bestående av våfflor med fruktsallad att åka in till stan på bio.
Inhandling av fler presenter till älsklingens födelsedag på tisdag passade också bra.
Barnen ville ju även dom få bestämma och inhandla sina presenter.

På vägen in tog jag denna bild på snö-slasket:

Ser fram emot då snön dalar ner och stannar kvar på backen.....

Filmen som vi såg var väl ingen direkt höjdare enligt både barnen och oss men myset runt omkring med popcorn och efterföljande middag föll oss i smaken. Inhandling av både presenter och vinterkläder gick fint.

Påväg upp mot bilen sen så tog jag denna bild på mina hjärtan.




Såg en rolig bild till som jag tänker dela med mig av. 2 kusiner som här är så goa med varandra till skillnad från dagen efter då en av dom fick känna på den andres vrede samt en stor sten i huvudet med efterföljande blodbad.
Nu är dom dock goda vänner igen:)


Denna fröken fia som så sött fick en puss på näsan gjorde även ett fynd förra helgen.
Efter ett tappert försök att avstå från godis så fick mina gosar 500:- var att handla vad dom ville för.
Vi åkte förra helgen in till stan och på Barnens hus.
Towa såg med en gång vad hon ville ha, greppade leksaken och släpade sig mot kassan. Holger valde mellan olika alternativ, vände och vred på saker och sparade en slant.
Towa kom glad i hågen tillbaka från kassan med leksaken och EN krona över!!

Snacka om lycklig!!

Lycklig var även jag som fick gosa med fasters lillfis senare på kvällen.
Nu lägger jag upp en bild här utan att ens fråga!! ;)

Världens vackraste lillfis!


Då jag på tisdag (då vi gått 18 veckor klart) kommer ha fullt upp med kaffekokning och tårtätning så kommer infon här.

-----------------------------

Enligt familjeliv.se

Vecka 19: 6 okt - 12 okt 2009

 

Vecka 19

Kroppen:
Nu börjar du komma halvvägs genom graviditeten. Det kan vara bra att reflektera över sin livssituation och det som ska komma. Tanken förändras från ”nu är jag gravid” till att ”nu väntar jag barn”.

Blodvärdet sjunker och barnet behöver mycket järn. Nästan alla gravida kvinnor behöver ta järntillskott. Blodtrycket kontrolleras regelbundet på barnmorskemottagningen. Det är vanligt att det sjunker lite, eller stannar på samma nivå som tidigare. Om blodtrycket går upp kan det vara ett tecken på havandeskapsförgiftning.

Livmodern växer allt mer och magen börjar få en rund form i profil. Vissa kvinnor kan känna av foglossning omkring den här tidpunkten. Det kan yttra sig som en diffus värk runt bäcken och neråt låren. Under senare delen av graviditeten kan man få problem med ryggen, man kan till viss del motverka det genom allsidig kroppsträning som dessutom gör att man får bättre kondition.

Fostret: Små, ljusa hårstrån så kallade lanugohår täcker kroppen och till och med undersidan av fötterna. Det fina fjunet kan finnas kvar på vissa delar av kroppen efter födseln, t.ex på ovansidan av öronen. Ögonbrynen och ögonfransarna börjar markeras och på barnets fingertoppar finns helt unika fingeravtryck. Benen har nu kommit ifatt och är i rätt proportion till kroppen. Barnet ser ut som en färdig människa, i miniatyr.

Träningstips

Ta gärna promenader, simma eller gympa i den utsträckning och takt som känns behaglig. Cykling är också bra, det stabiliserar bäckenet. Du kan även träna upp samarbetet mellan nerver och muskler i bäckenet genom knipövningar. Dra ihop musklerna i bäckenbotten, mjukt men kraftfullt och håll sedan kvar så länge du kan och släpp sedan efter. Upprepa några gånger. Genom att man lär sig behärska bäckenbotten så underlättas förlossningsarbetet och gör att du snabbt kommer i form efteråt.

---------------------------------------------

Kommentarer på det.
Jo, jag håller igång genom jobb och promenader.
Träning i övrigt....näe......
Järn äter jag redan och blodtrycket har jag kollat hos mamma som har en egen mätare hemma.

Allt är super!!
Mår finfint!!
Känner snärtarna där inne mer och mer tydligt dag för dag nu.
På fredag ska vi äntligen få se det lilla knytet!!!!






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0