Gamla inlägg

Sitter och kikar lite i min förra blogg.
Här kommer ett lätt urval.


Pannkaksgräddning

(2007-09-18)

Igår säger min dotter, glad i hågen, då vi ställer in fläskpannkakan i ugnen:
- Då får den fläska till sig lite!!

En miljon kronor....

(2007-09-06)

En febrig 3 åring kan vara väldigt kinkig och skrika desperat i behov av uppmärksamhet dygnet runt.
Jag har nu tillbringat 2 dagar hemma med min primadonna. Dessa dagar har bestått av mys och gos i soffan och eftersom storebror varit på skolan har hon fått haft mamma helt för sig själv.
Som denna mamman kan man då tycka att då sjuklingen sitter fast i en barn-film kan mamman ta upp en bok och läsa i....men ICKE!!
-MAMMAAA, har du fått en miljon kronor för att strunta i mig!!??
-Va?? nääääää......*fniss*

Å det första han lärt sig i skolan är....

(2007-08-31)

...en viss benämningsvariation av det manliga könet.
Stolt man blir!....eller så inte!! ; )
Igår fick jag uppleva en fnissande 6-åring uttalandes detta ord.
-Vart har du lärt dig det ordet?
-På skolan!
En förklaring var på sin plats om att det inte var ett fint ord att använda på skolan.
Dessa uttryck och eventuella svordommar (de dom inte redan lärt sig) kommer dom utsättas för, förr eller senare. Att han vågar fråga och kommer till mig undrandes är jag stolt över! Jag förklarar mer än gärna!
Att vi redan p.g.a. frågor hunnit med en hel del "blommor och bin" anser jag åxå vara possitivt trots hans ringa ålder.
Att jag får ta denna undervisning på hans initiativ visar förtroende. Det är en sak jag kommer vara mycket rädd om.
Han ska alltid kunna komma till mig!

Skolstart!

(2007-08-27)

Mitt lilla hjärta börjar skolan idag!!!
En smått jobbig panik-känsla har infunnit sig och man undrar lätt: vart har åren tagit vägen!!
Nu har han gått i en timma och detta är troligtvis det mest spännande som hänt honom. Då han i våras insåg att det var sista dagen på dagis och att han inte skulle ingå i dom små grupperna med mindre barn kom tårarna. "Detta är glädjetårar"
Mamma fällde en liten tår åxå och tillsammans satt vi, jag vaggandes honom i mitt knä, och funderade och pratade om åren som gått.
Nu är dagen inne......men dessa stunder, då han får vara liten i mammas knä igen, vill jag aldrig ska ta slut!
Mammas pojke kommer han alltid att vara, pussar får jag fortfarande då ingen annan ser.

Hemskt vad det vindar i blåset idag!

(2007-03-14)

När man som lillasyster får äran av att sitta fram i bilen, bestämma låt på stereon, inklusive volym. Se storebror tjura i baksätet och leende småprata med mamma om tjej-saker iförd mammas läppstift långt uppöver kinderna.
(att mamma är supertrött efter en natts "mys"sparkande av dottern i sänger räknas inte in)
Då känns nog livet underbart!
Att stolt kliva ur bilen själv, ta mamma i handen och gå in mot dagis kräver en vuxen-replik....helt klart. Så vad säger man då?

"Hemskt vad det vindar i blåset idag, mamma!"

Med en serös min, läppstift över hela ansiktet, iförd sin vääääldigt fina rosa outfit, kan mamsen nästan inte hålla sig för skratt men svarar lika seriöst tillbaka med rungande bifall.

Punkt Ess E

(2007-02-13)

Min snart fyra-åriga dotter har börjat avsluta nästan varje mening med ordet "punkt ess e"

-Jag vill inte ha fiskgratäng idag
punkt ess e!!

-Detta schampoo är bara för tjejer
punkt ess e!!

Upptäckten av detta uttryck var helt hysteriskt roligt. "Dom säger ju så på TV"
Sedan kom funderingarna.....



Spännande.......

(2007-02-12)

...ok, vi börjar med förutsättningarna!

Nr 1

Min bil vill inte starta......och då den väl någon gång har startat (oftast genom boxering och rullstart) så vill den inte stanna. Jag kan få sitta med nyckeln i handen ett par minuter innan jag måste lägga i en växel och medvetet utföra ett motorstopp, då får man inte ha parkerat för nära något, riskera att någon ser en eller ha fällt ned solskyddet en aning, vilket man då får en bula i pannan av. Dessa bulor framkommer även ibland då bilen väl rullar, vet inte vad den lider av men den går liiiie ojämt!!
Konstant batteriladdning är ett krav, även full tank och en varm hand. Jag har fått tusen tips och råd angående åtgärder, eventuella fel, mycket stöd och hjälp samt heta tips i denna för mig outforskade värld. Det tackar jag varmt för! Nu är den dock i goda händer hos min räddare i nöden: morbror Thomas.

Nr 2

I Sverige är det kallt, i Jämtland är det kallare, men i Stugun är det kallast!!
Denna kyla och detta mörker medför innomhusvistelse i stor omsträckning. Innomhusvistelse för barn mellan 4-6 år i mera än en halv dag medför tristess samt överskottsenergi. Energin går sakta över i tjurighet med en stark syskonkärlek.
Denna avoga inställning till livet som sakta mognat innom barnet blommar oftast ut en tidig, kall morgon mot en mamma som är stressad, trött, förkyld och med en fruktansvärd nikotinbrist (men med stolta barn) vilket innebär stark huvudvärk samt yrsel.

Lägg ihop alla dessa faktorer och ni får...
TADAAAAHH: Min morgon :)

Beskrivning i kort:

Vill inte vakna
Vill inte kliva upp
Bråttom som fääääsen
Får ingen snus
Barnen vill inte vakna
Barnen vill inte kliva ner på det kalla golvet
Mamma får klä på barnen i sängen
Barnen vill inte borsta tänderna
Mamma vill ha en snus
Overaller och underkläder strular och det är knöligt precis överallt
Kallt ute
2 barn får inte plats på en kälke tillsammans...eller VILL inte det i alla fall
Kylan biter i kinderna

I samma stund man gör entre på dagis leker livet för barnen!!
Mamma fortsätter sin nikotinfria kalla vandring mot en ny arbetsvecka.....

Puss på er! Nu ska strävaren vadra hemåt och ser starkt fram emot en stooooor, lång myskväll med de underbaraste barn som finns!!! Mina ögonstenar som gör livet värt att leva!!!

Ett tjurigt barn är ett charmigt barn :)


Back to life!

(2008-01-11)

Nu har jag haft ett underbart jul-lov.
Hade mina älsklingar denna julen så det var fullt upp med pepparkakshus, knäck och övriga förberedelser inför julafton. Då både mammsen varit krasslig och legat på sjukhus och momma och moffa tillbringat hela december på strålning i Umeå så återstod för mig att förbereda, städa och dona med allt för att få dom att ta det lugnare. Resultatet i stort blev ok förutom hårda tekakor, ojämt gräddade rån och mjöliga kex.......gardinerna blev upphängda och julen infann sig trots allt :)
En lugn och trevlig julafton hos mamma och pappa kom och gick. Alla var glada och någorlunda pigga. Mellandagarna var sköna och slappa med min älskling samt en dags jobb. Nyårsafton underbart festlig hos min morbror och efterföljande lediga vecka cool-lugn och mysig. Har nu jobbat en vecka och lämnade barnen till pappsen igår. Känns hoppfullt med kommande helger. Spelade min sista spelning i lördags med bandet, nu ska jag satsa mera på ledighet, vila och familj. Orkar inte med de kommande satsningarna som planerats. Här ska mysas, umgås med vänner och familj och bara vara!


Ihopträngd!

(2007-09-18)

Inatt fick jag äran att sova mitt emellan mina två pojkar. Detta borde vara det mysigase som finnas kan...om inte...:
-Båda ätit 3 vitlökar var till lunch.
-Båda strävar efter att ligga så nära som möjligt med armarna slingrandes runt mig.
-Båda drömmer väldigt sött och inlevelserna i dessa drömmar uttrycker sig även verbalt.

Vaknade utsövd och redo för en ny dag....NOT! :)


Konstig känsla.....

(2007-09-11)

Min mamma kommer alltid vara ungdomlig, full av energi och har alltid lust med en uppoffring eller två.
Har dock på senaste tiden känt att dessa uppoffringar blivit färre och är allvarligt talat bara glad för det. Hon ger sig själv och sitt väl och ve lite mera tid, allt behöver inte hänga på henne och bero på hur mycket hon uppoffrar. Skönt att känna att hon kan släppa taget om några få saker ibland och överlåta åt oss att få ta hand om henne för en gångs skull.
Men igår blev jag lite.....rädd.
Jag och hjärtat bestämde oss för att pröva lyckan tillsammans med byns bil-bingo-bitna.
Mamma ville följa med och redan en timma innan bingon skulle börja stog hon i våran hall och trampade. Att i lugn och ro få äta middag var inte på tanken.
Väl där nere fick vi sedan sitta occh vänta en halvtimma på att det skulle börja. Fika-väskan var packad med allt vad som kunde behövas.......med pann-lampor...EVEN!
Vi satt och skrattade tillsammans åt allt detta och även åt alla pensionärer och deras allvarliga syn på detta fenomenet, bingo.
Redan innan sista bingon så började mamma förbereda hemfärden, startade bilden och var bland de första pensionärerna att tränga sig ut från parkeringen.
Kommer bortse från denna episod av helt egoistiska skäl. Min mamma kommer aldrig få bli äldre. Hon ska vara min sprudlande energi-rika popp-prinsessa för alltid :)


Måndah mårronn

(2007-08-20)

En helt underbar måndag enligt undertecknad.

Efter en helg fylld av lyckorus kan inte annat tyckas.

Fredagen inleddes med en spök-natt på spökprästgården i borgvattnet.
go.to/borgvattnet
En trevlig tillställning med god mat, gott vin i trevligt sällskap. Mysigast var ändå att få krypa ner i en smaaaal säng med hjärtat och bara mysa.
De "riktiga" spökelserna uteblev dock.
Vi fick oss ett roligt skratt direkt vi kom dit då jag och hjärtat gick på kyrkogården för att plantera lite blommor. Innan hade vi öppnat en öl var och gick (fy skäms på oss) med dom in till graven. Jag gick i förväg och ställde ned ölen på gräset vid graven varpå jag skämtsamt sa "ni kanske vill ha en pilsner" och började sedan plantera. Hjärtat kom efter ett par minuter och utbrister: "din öl har ramlat omkull!!"
Slutasats: Dom ville alltså ha öl :)

Lördagen tillbringade vi genom att bära....och bära...och bära :)
Hjärtat har mycket saker...mycket, mycket saker!
Tack gode jisses att min morbror fanns tillgänglig och bistod med sina muskler för mina var döda.
Vi lyckades dock efter 5 timmar ha fått in nästan allt i mitt lilla hus. Vad många lådor det får plats i ett hus :)
Då kvällen kom tog vi ett långt bad och sedan gick vi omkring med ett fånigt leende på läpparna och bara tittade på allt.
VÅRAT kaos :)
Vi började så smått med att röra i allt men det slutade med att hyllorna åkte på plats och kartongerna stod kvar.
2 döda block somnade gott vid 2-tiden.
Söndagen blev till ett enda plockande. Allt sorterades om och plockades fram. Lådor med överblivna saker och även 2 lådor märkta med "loppis" blev det. (min son kommer bli överlycklig över den kommande sommarens försäljning)
Då helgen började lida mot sitt slut såg vi förnöjt på en ordnad och sorteran övervåning och blundade gott över kaoset i källaren.

Idag fyller min hjärte-mamma år så det blir kalas ikväll.
Igår var det kalas hos svärfar då han fyllde år med god mat och fika. Jag fick även se världens finaste lilla Tjohalia, 11 dagar gammal. Jag blir ju näääästan faster eftersom hjärtat är morbror :)

Söndagen avslutades med att lägga bekräftelsen av flyttanmälan i postlådan. Fjask-Lina fick en tår i ögat och kände sig totalt tillfreds med livet :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0