Ebbe 2010-03-12 19:25

ca 1 timma gammal
4850 g och 55 cm lång kom jag till världen igår.

Har massor att berätta om men tänkte ta allt i korthet nu.
Mer detaljerat kan ni få senare.

I torsdags lämnade jag över övernattningarna på Barnavdelningen med Holger till hans pappa.
Upplevde det som jättejobbigt att lämna Holger men samtidigt så behövde jag en natt med Towa som helt kommit i skymundan. Innan vi åkte hem så hade jag lovat barnmorskan att titta in på förlossningen för att kolla blodtryck och sånt då jag missat tiden hos henne. Väl där så ville dom köra en kurva för att kolla lite bara. Hjärtljuden låg på tok för högt. Vi fick ligga där inne ett bra tag innan det lugnat sig något och var inte hemma föränn sent. 
Hann med ett välbehövligt bad och fick vår tid med Towa vilket var helt underbart!! Kom hem till ett städat hus och sov i en renbäddad mjuk säng. Snacka om härligt!!!!
Vaknade på morgonen 08:45 av en värk. Kände med en gång att detta var av den riktiga sorten.
Låg och klockade ett tag och det var då 9 minuter mellan.
Vi låg ett bra tag och myste med Towa i sängen, pratade och skrattade.
Gjorde iordning fika och åkte in mot stan.
I bilen klockades  värkarna på 7 minuter och väl inne stan på 5 minuter.
Towa lämnade vi hos Holger och sen gick vi ner på förlossningen.
Vi fick komma in på ett rum med en gång och dom satte kurva igen. Klockan var då 12:00.
Vid 3-tiden så kände dom på mig för första gången och var då redan 5-6 cm öppen.
Hade funderat på detta med bedövning och hade innan bestämt mig för att inte ta något annat än lustgas.
Då allt var som det var och jag var rätt trött och slut i kroppen så bestämde vi oss ändå för att prova epidural, detta trots att jag redan var så pass öppen.

Vi hann och den tiden det hjälpte var perfekt. Hann landa och få lite andrum, inse vart vi var och varför. Krystvärkarna satte igång så smått men jag var bara öppen 9. Barnmorskan fick hjälpa till att trycka undan under värkarna och jag låg på sidan. Då hans huvud var så stort (37.5) så tog detta lång tid. Jag tappade massor av blod under denna tid, det visade sig senare att moderkakan hade lossnat lite innan en bit och att jag blödde därifrån. Mitt uppe i detta så gick Ebbes hjärtlju ner så kraftigt att dom sände ett prio1-larm till läkare. Snacka om att man blev rädd! Det ordnade upp sig så smått tillslut och jag började få riktigt kraftiga krystvärkar men dom la mig på rygg istället och då fick jag mer kraft.
Mot slutet då man kände (bokstavligt) att nu får det bära eller brista så struntade jag i allt och bara tryckte på. Huvudet kom tillslut och jag vägrade vänta på nästa värk utan tryckte ut kroppen också på ren tjur.
Fredrik fick tillbaka sin halvt mosade och något bitna hand och vi var bara sådär gråtmilda och lyckliga som man är efter en förlossning. Såg på varandra och konstaterade att det nog var en Ebbe som kommit ut. Inga andra namn passade liksom.
Tillbringade sedan över en timma med att sys och hämta andan.
Ebbe las till bröstet och visade sin styrka med en gång vilket nu resulterat i blåsor och sårskorpor. 

Pappa Fredrik fick klä på Ebbe och vi fick in en bricka med fika.
Vi skickade mms och såg till att uppdatera alla.
Kom in på BB vid 11 kanske och installerade oss. Ammade igen vid 12 och 2 innan jag somnade sittandes.
Då han hade mycket fostervatten i lungorna så mådde han lite illa och pappa försökte trösta och gosa hela natten. Vid 6-tiden flyttade vi över han till mig och där somnade han in och sov hela morgonen.
Har nu ätit flera gånger under dagen men det kommer ju inte alls lika mycket som han vill ha.
Storebror och storasyster har varit hit och hälsat på.
Väldigt stolta och glada trots tårar från Towa....men hon bedyrade att det var av lycka och tackade oss för världens bästa lillebror.

Nu har dom åkt hem på permis tills ikväll, saknar dom massor men på torsdag får jag rå om dom helt igen!
Nu ska vi mysa vidare på BB där vi kommer få stanna några nätter till.


Kommentarer
Postat av: Jessica

Åh vilken sötis!

Vad kul för er. Och vad syskonen måste vara glada!

Hälsa gubben så mycket!

Pussssssss

2010-03-13 @ 19:02:57
URL: http://jessicaaaaaa.blogg.se/
Postat av: Sara

Men jösses vilken hjärtklappning och tårattack jag fick nu! Underbart vackert. Stort grattis till fina er!

2010-03-13 @ 19:43:59
Postat av: Ann-Katrin

Hej och ett Stort Grattis till Er lilla kille!!!!! Må så gott! Kram Ann-Katrin

2010-03-13 @ 22:00:23
Postat av: Erika

ÅÅÅ vilken resa ! Fick precis samma känslor som Sara skrev ...kan det ha med att man fortfarande minns känslan =). BRA GJORT Lina! Var stolt för att du är e sån stark, underbar tjej som lyckats få 3 fantastiska barn. Grattis till er alla :).

2010-03-13 @ 22:33:32
Postat av: Annalena

Det tror jag inte Erika, för jag känner exakt likadant ;-) Tror det har att göra med den lyckan som det innebär när någon man tycker så mycket om, levererar en sådan glädje som detta innebär!

Lina: Mys utav bara den nu, så ses vi när allt lagt sig lite. (Då kan vi fortsätta mysa ;-)

2010-03-14 @ 11:24:30
Postat av: Mia N

Känns otroligt varm i ögonen av din berättelse! Jättelyckatill!!

Må gott!

Kramen

2010-03-14 @ 16:10:17
URL: http://www.nogg.se/jemtis
Postat av: sissi

Han är underbar! grattis!

2010-03-15 @ 15:54:00
URL: http://blogganblogganssons.blogg.se/
Postat av: sandra

Vilken sötnos!!:) Ja, vi får se om ni är kvar när vi kommer in!:) Jag tror ju att jag kommer att gå över tiden... Men vi får se!

Va skönt att allt gick bra ändå! Fast han var så stor! Hur länge tror du att ni blir på bb?

Grattiskramar/Sandra

2010-03-15 @ 16:03:09
URL: http://snorpans.webblogg.se/
Postat av: ilona

han är otroligt söt, och syskonen ser så stolta och glada ut trots glädje tårar.



kramar

2010-03-15 @ 16:29:21
Postat av: Hanssonskan

Stort grattis och vilken berättelse! hoppas ni har det bra och myser på. Läste även om Holger med hjärtat i halsgropen. Hoppas han mår bättre! Kram på er

2010-03-15 @ 16:52:44
Postat av: Johanna

Ännu en gång ett stort grattis till sonen.. Han är ju en riktig sötnos.. Men det är ju inte så konstigt med hans föräldrar:) Och vilken berättelse.. jag sitter här med tårar i ögonen.. Må så gott nu och njut..

kramen

2010-03-15 @ 18:01:01
URL: http://johannatjorven.blogg.se/
Postat av: Erica

Det värmer i hjärtat att läsa er förlossningsberättelse! Och vilken going Ebbe ni fått! Pussar och kramar!

2010-03-16 @ 21:27:21
URL: http://www.rutingriderica.blogspot.com
Postat av: Evelina

Grattis Grattis Grattis, som alla skriver så blir man ju helt gråtmild av höra berättelsen. Blir även rätt sugen på att skaffa nån fler egen liten knodd :) Hoppas allt fortsätter gå bra och ni får en bra första tid tillsammans med lill Ebbe. Kram

2010-03-17 @ 09:58:44
URL: http://evelinaingridamalia.blogg.se/
Postat av: Tova

Åhh grattis! Vilken sötnos :)

fick själv en son i januari, verkligen fantastiskt och omvälvande :)

kramar

2010-03-18 @ 11:44:47
URL: http://www.metrobloggen.se/trasslet
Postat av: Lena

GRATTIS! Det är så roligt att kunna läsa hur det gått, fantastiskt att kunna dela med sig, även om man inte orkar träffa folk! När man bor på en liten ort så är det ju så många som är nyfikna oxå.. :-) (på ett positivt sätt!!) Ta hand om dig och krama om alla! / Lena

2010-03-18 @ 14:06:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0