v37

Igår hade jag så fullt upp så jag glömde totalt bort att uppdatera då vi gick in i vecka 37.
Efter jobbet åkte jag direkt på ett möte, väl hemma vid 9 så blev det lite fika och sen jobb tills jag däckade.

Här kommer familjeliv.ses info angående v 37.

Kroppen: Livmodern sjunker nu något och ger mer plats åt magen och lungorna. I gengäld kan trycket på urinblåsan bli starkare och man måste kanske kissa oftare. Barnmorskan mäter tillväxten och lyssnar på barnets hjärtljud. Normalkurvan för symfys-fundusmåttet ligger vid denna tidpunkt mellan 31-37.
Hos förstföderskor brukar huvudet snart fixera sig i bäckeningången. Ligger barnet med stjärten neråt kommer man att vilja göra ett försök att vända barnet. Hos omföderskor är det vanligt att huvudet förblir mer rörligt innan det slutligen fixeras.
Gå gärna igenom förlossningsbrevet du har skrivit med din barnmorska och gör en avstämning.

Barnet: Barnet fortsätter att lägga på sig hull, vikten kan variera mer nu, i början av den sista graviditetsmånaden är det vanligt att barnet väger omkring 2750 gram och huvudet är cirka nio centimeter i diameter. De resterande veckorna fram till födseln ökar vikten vanligtvis till 3000-3500 gram och barnets längd brukar hamna på mellan 47-50 centimeter. Av någon anledning brukar pojkar väga mer än flickor och det andra barnet likaså.

---------------------------------------------------------------------

Mina kommentarer på detta blir:
Bäsen ligger fortfarande väldigt högt på mig. Ska på besök hos barnmorskan om en vecka igen och tydligen så vill dom ha in mig på ett till ultraljud för idag fick jag en kallelse. Jag informerade om att det inte var någon mening för henne att skicka in en remiss till v 38 för det är mitt i musikalen och jag hinner absolut inte. Nu måste jag ringa in och avboka tiden själv......
Ja, jag är stor...men jag var större med Towa och hon kom då ut. Fick utan problem gå över 8 dagar också utan ultraljud.

Ligger nu här i soffan och pustar. Får väldigt kraftiga förvärkar emellanåt. Kände i slutet av denna arbetsdag att jag knappt kunde gå till bilen. Hoppas så innerligt att jag klarar 2 veckor till men som det känns ikväll är det omöjligt! Ska passa på att vila i helgen.
Köpte mig lite garn och tänkte ge mig på en vacker skapelse till knytet. Kommer umgås med mormor en hel del i helgen så vi kan ju hjälpa varandra då vi sitter med varsitt nystan :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0