Utmaning dag 9

Min tro


Jag var tvungen gå in på Wikipedia och kolla lite.
Antar att man kan beskriva min tro som nedan lite.
Jag är med i svenska kyrkan, döptes innan jag var ett halvår. Vi kommer även att döpa Ebbe sen.
Jag spelar och sjunger mycket i kyrkor och tycker om dessa, inklusive de präster jag mött.
Jag utövar dock ej praktiskt någon tro och anser att vissa former av starkt troende gör mycket skada.




Ateism innebär avsaknad av eller avståndstagande från tro på någon gud, gudar och högre makter.

För en ickekognitivistisk ateist är påståenden som "Gud existerar" eller "Gud existerar inte" meningslösa.

Inom praktisk eller pragmatisk ateism, även känd som apateism, lever individer såsom inga gudar existerar och förklarar fenomen i världen utan att hänvisa till övernaturliga krafter. Den möjliga existensen av gudar avvisas inte men kan betraktas som onödig eller oanvändbar; gudar tillför ingen mening till livet, inte heller påverkar de det vardagliga livet, enligt denna uppfattning.

Praktisk ateism kan anta flera former:

  • Frånvaro av religiös motivation - gudstro krävs inte för att motivera moraliskt handlande;
  • Aktiv exklusion av problem med gudar och religion vad gäller intellektuell förkovran och praktiskt handlande;
  • Likgiltighet - frånvaro av intresse för gudar och religion, eller filosofiska problem med dessa;
  • Okunskap om gudar som koncept eller fenomen.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0