Om 6 dagar är vi halvvägs!

Enligt familjeliv:


Du är på dag 134 av 280. (47,9%).
Du är i vecka 20.
Du har gått 19 fulla veckor och 0 fulla dagar (v19+0).

Vecka 20: 14 okt - 20 okt 2009

 

Vecka 20

Kroppen: Det börjar synas att du är gravid även utanpå kläderna. På vissa börjar naveln sticka ut en aning.

Vissa lider av halsbränna och förstoppning, vilket är helt naturligt. Det orsakas av att musklerna runt tarmarna och magmunnen inte är lika strama som förut. Motion, rätt kost och att hoppa över kaffe och stark mat kan underlätta. Man får också lättare hål i tänderna och ibland svullet eller blödande tandkött.

På de rutinmässiga barnmorskebesöken brukar man göra en del undersökningar för att följa fosterutvecklingen och för att se eventuella avvikelser i mammans hälsa.
Vid varje besök mäter man blodtrycket, kontroller barnets hjärtljud och mäter mammans mage. Vid vissa besök kontrolleras även blodvärdet, urinprov och blodsocker hos mamman.

På vissa barnmorskemottagningar ordnas ett gruppmöte, där man får information om föräldraförsäkring, kosthållning, amning med mera. Man kan också prata om hur man kan lindra besvär från rygg och bäcken. Du kan till exempel få hyra ett stödbälte för att minska bäckenbesvär.

Fostret: Fostret växer mycket under den här tiden och är cirka 25 centimeter långt och väger runt 250 gram. Mängden fostervatten är ungefär en halv liter.

Huden utvecklar nu ett gelélikande lager som kallas vernix, det skyddar huden från fostervattnet. Under mjölktänderna bildas de permanenta tänderna.

 Faktagranskad av Gudrun Abascal, chefsbarnmorska på BB Stockholm och författare till böckerna ”Att föda” och ” Att möta förlossningssmärtan”.


--------------------------------------------------------------------------------

Ja, jag lider då rakt inte!
Möjligtvis att jag blivit täppt i näsan konstant, det kan va lite jobbigt under mina sånglektioner.

Måste komma ihåg att ringa MVC åxå! Får göra det imorgon.

Nä, nu måste jag skynda mig. Ska på möte.
Ikväll blir en lugn kväll, får se om vi orkar åka till svägerska med familj en sväng, annars bara soffan.
Igår var vi på en härlig middag hos min gos-vän och man. Underbart gott och roligt!!
Är såååå glad!! :)
Nästa gång vill vi bjuda igen!

Får inte barnen föränn på söndag så helgen kommer bestå av vila, vila och åter vila...åsså lite fönsterputsning :)
Saknar mina små!!!!!
Tur man får sno åt sig några gosar här på skolan varje dag, annars skulle jag gå under!!!

 


Kommentarer
Postat av: Gos-vännen och maken

Hade supermysigt!! Kommer snart och våldsgästar er, var så säker!!

PYSSSS!!!

2009-10-14 @ 22:14:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0