Oj vad dagarna rusar iväg!!

Här befinner vi oss nu.

Vecka 30: 23 dec - 29 dec 2009

Kroppen: Det är vanligt att brösten läcker råmjölk "kolostrum" redan nu. Det brukar inte vara fråga om några stora mängder, men det kan det vara bra att införskaffa en skön amningsbehå utan byglar som du kan ha om natten.
Om förvärkarna upplevs som smärtsamma är det en signal om att allt inte står rätt till. Detta inträffar vanligtvis efter en lång arbetsdag eller då du är jäktad. Ta det lite lugnare och förkorta gärna dina arbetsdagar. Om du får kraftiga sammandragningar brukar man kontrollera livmoderhalsen för att se att den inte är försvagad och öppnar sig i förtid. Om så är fallet kan sjukskrivning vara aktuellt för att man ska kunna vila. Ibland rekommenderas en kortare tids sjukhusvistelse och/eller läkemedel som stoppar sammandragningarna.
De flesta föräldrar kommer nu att börja eller har redan påbörjat en föräldrakurs eller förlossningsförberedande kurs.

Barnet: Barnet växer mycket och ökar nu från drygt ett kilo till tre och ett halvt kilo på bara tio veckor. Barnet vaggas till sömns av mammans rörelser och vaknar ofta när hon lägger sig. Den dygnsrytm som barnet har i slutet av graviditeten kan även hålla i sig efter födseln, men det är inte säkert. Barnet hör många ljud inifrån mammans kropp, bland annat ljud från mammans hjärta och mage. Ljud från magen kan i vissa fall uppgå till så mycket som 80 decibel vilket kan jämföras med en kraftigt trafikerad gata.

--------------------------------------------------------------------------------------

Jo, nog har jag haft sammandragningar alltid. På julafton började vi klocka dom men de lade sig.
Nu tar jag det superlugnt och ska samla krafter till de sista 7 jobb-veckorna.
Knytet fortsätter att boxas och sparkas mes hela tiden. Halsbrännan är hemsk bitvis men annars är allt bra.
Vi har precis lagt upp ett 1000-bitars pussel på vardagsrumsbordet. är tänkt att det inte ska ta alltför lång tid och att jag ska sitta där en del. Måste bara luta mig tillbaka emellanåt och få luft.

Är nu inne på mina sista dagar med penicillin efter halsflussen. Måste ha fått starka bacillurer, har aldrig haft det innan och hade inte så värst ont i halsen heller. Hade nog aldrig kollat om inte bror larmat mig.


Nu är då julen över.
Fick ha mina gosar 3 dagar denna jul. Sen måndag kväll till tidig fredag.
Förra julen firade vi med barnen på annandagen sent på kvällen då dom kom hit. Nästa jul blir det lill-julafton på juldagen här för barnens del. Vi ska fira själva julafton med svärföräldrar och svägerska med familj om vi får som vi vill. Knytets första jul, ska bli mysigt.

Vi hade iår bestämt att inga julklappar skulle bytas mellan de vuxna.
Trots detta fick jag flera stycken. Bl.a. mitt nuvarande bloggverktyg, en rosa HP mini av mn älskling.
Är så nöjd med den!!!
Tur han är tjurig ibland och inte lyssnar så noga på mig....
Vi fick även ett bidrag till vagnen. Den kostade ju en del så det var mycket välkommet!!
Man har det alltför bra tror jag!

Barnen fick massor av paket de med!
Vi försåg dom med slalomutrustning/snowboardutrustning. De fick även en hel del kläder, pengar och leksaker.
Lyriska barn!!
De kommer till oss på fredag igen, då hinner de leka med sakerna en vecka i alla fall.
Ska göra inbjudningar till 9-årskalas imorgon.

Hoppas annonsen kommer in i tidningen iår nu bara. Förra året fick jag en ursäkt och pengarna tillbaka bara.
Holger fyller år på fredag och vill ha ett disco bara för killarna nästa söndag.

3 julbord blev det denna jul. Nu räcker det nog för i år.
Kakor och glögg likaså.

Här följer lite bilder:
 Julgransklädning hos mamma & pappa den 23:e. 1951 fick pappa denna julgransbelysning. 2 års garanti hade den. Fungerar fortfarande.

Denna gamla toppstjärna har varit med ännu längre. Pappas morfar hade den redan då han var liten.

 Mamma ville också bli klädd.
 Towas outfit på julafton.

 Mina älskade allt framför granen innan avfärd för julfirande.

 Fasters Elvis var julfin han med.

 Tomten var snäll och roligare än vanligt iår.

 Towa testar slalomskidorna med en gång.

 
Nu ska jag lägga mig jag med. Älsklingen ska jobba imorgon men jag blir hemma och strosar tror jag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0